Sunday, February 27, 2011

Woman Without Her Man Is Nothing

Suatu hari seorang profesor menulis ayat

"Woman without her man is nothing"

... di papan putih dan menyuruh pelajar-pelajarnya meletakkan tanda bacaan untuk memberikan penekanan dan intonasi yang lebih meyakinkan.

Seorang pelajar lelaki tampil dan setelah merenung-renung ayat itudia telah meletakkan tanda-tanda bacaan yang tertentu hinggaayat itu dibaca seperti berikut:

"Woman, without her man, is nothing"

Usaha pelajar lelaki ini mendapat sorakan semua pelajarlelaki. Dengan bangganya pelajar ini duduk dan di tempatnya dansorakan berterusan.

Kemudian tampil seorang pelajar perempuan. Dia mengerling kepada semua yang hadir di dalam dewan. Kemudian, dengan penuh yakin dia
meletakkan tanda-tanda bacaaan yang berbeza hingga ayat itu dibaca seperti berikut:

"Woman! Without her, man is nothing"

Seluruh dewan menjadi sunyi sepi. Masing-masing tergamam. Akhirnya semua mata tertumpu kepada profesor."Well", kata profesor itu."You can be what you want to be." Lalu keluar meninggalkan dewan.

Apa yang boleh kita pelajari daripada kisah ini? Banyak, tetapi kata-kata profesor itu yang menyentak. You can be what you want to be. Maknanya daripada perkataan yang sama, kita boleh menjadi lemah atau sebaliknya. Pilihan pada diri kita. Kalau 'woman without her man is nothing' dibaca dengan nada yang selamba tanpa intonasi tertentu hasilnya berbentuk negatif bagi wanita. Tetapi apabila dibaca sebagai "Woman! Without her, man is nothing". Ia begitu memotivasidan amat bernilai sekali.

Petikan buku Dr HM Tuah Iskandar al-Haj, "Membina Hati Bahagia",
(111-112)


No comments:

Post a Comment